Subscribe

Cum sociis natoque penatibus et magnis
[contact-form-7 id="1210" html_class="cf7_custom_style_1"]

James Eldridge

Samer Tabbaa is a sculptor, and in many ways, an alchemist and architect. He treats materials as agents with infinite possibilities and expression, he consumes landscapes and translates them into sculptural objects.

Throughout his oeuvre and across the years one witnesses constant innovation using a range of materials: different types of stone traditionally but also wood, metal, tar, pigments, acrylic and perspex; to name a few.

Whilst the experimentation has seen some of the earlier monumentality evolve, the works remain unmistakably Samer’s.

Regardless of the material and regardless of the dimensionality, the mass and the colour used, the pieces achieve this harmonious balance between their inner strength and their outer boldness.

For me, Samer’s genius is this equilibrium between the inner and outer tensions in the materials which means that his work is present, yet never evasive, it stands with grace.

Samer works conscientiously at his own pace, with such discipline and commitment. It is always exciting to see Samer pushing the limits. But it is also reassuring that the integrity of Samer’s work is only enhanced with the ongoing progress and never diluted; as is the work of established artists in many fields.

James Eldridge, Art collector

يتعامــل ســامر الطبــاع مــع المــواد كعوامــل ذات إمكانيــات وتعبيــرات لا حصــر لهــا. فهــو في عــدة نــواٍح نحــات وخيميائــي ومعمــاري؛ فيســتهلك المناظــر الطبيعيــة ويترجمهــا إلــى منحوتــات عــدة.

طـوال أعمالـه وعبـر السـنن، يمكننـا أن نلاحـظ ابتـكا ًرا مسـتم ًرا باسـتخدامه لمجموعـة مـن المـواد: أنـواع تقليديـة مختلفـة مـن الحجـر ولكـن أي ًضـا الخشـب والمعـدن والقطـران والأصبـاغ والأكريليـك والبرسـبيكس؛ علـى الأقـل.

في حــن أن تجاربــه قــد شــهدت تتطــور شــبابي وفكاهــي، إلا أن أعمالــه لا تــزال تحمــل صــوت ســامر بوضــوح.
بغـض النظـر عـن المـواد المسـتعملة وبغـض النظـر عـن الأبعـاد والكتلـة واللـون المسـتخدم، تحقـق الأعمـال هـذه التـوازن المتناغـم بـن قوتهـا الداخليـة وجرأتهـا الخارجيـة.

بالنســبة لــي، عبقريــة ســامر هــي هــذا التــوازن بــن التوتــرات الداخليــة والخارجيــة في المــواد ممــا يعنــي أن عملــه حاضــر، ولكنــه لا يــراوغ أبــ ًدا، فهــو يقــف بأناقــة.

يعمـل سـامر بضميـره ووف ًقـا لسـرعته الخاصـة وبانضبـاط والتـزام. إنـه لمـن المثيـر دائ ًمـا أن نـرى سـامر يتخطـى الحـدود. ولكـن مـن المطمئـن أي ًضـا أن نزاهـة عمـل سـامر تتعـزز فقــط بالتقــدم المســتمر ولا تضعــف أبــ ًدا؛ كمــا هــو عمــل فنانــن مكرســن في مجــالات
عديـدة.

جيمس ايلدرج، مقني أعمال فنية