Subscribe

Cum sociis natoque penatibus et magnis
[contact-form-7 id="1210" html_class="cf7_custom_style_1"]

Dia Azzawi

There is a question being asked about an exhibition opposite to what is considered as mainstream:

What reference does this work use? What ideas does the artist propose?

How could Samer Tabbaa control the work made with different materials while maintaining a high level of artistic freedom?

Stone, wood, synthetic materials, these are samples that can only be united by a free architectural vision with a good knowledge of space and its relationship to the sculptural form. In this way, is it subject to the imagination of the architect or the engineer’s controls and exact requirements? These works prompt viewers to submit to the aesthetic of a free artistic practice, unframed by mainstream reference, or by what is common in the consumer market. It is a practice that aspires change based on the artist’s consideration as a true example of resistance to the common and an ease of controlling the widespread

cultural space and artistic practices. This space, accomplice with ease, ignores an important truth: the practice of art is the freest form of human work which also requires an enormous amount of sacrifices. As long as the artist’s will and intentions remain the same and refuses to collude with the market and its traditional practices.

Throughout his artistic history, Samer was keen to present works that push the viewer and observer of Arab art to think in a different way, seeking to identify forms of existence that we are not familiar with, forms that reject a system based on antiquated paternalistic and normative foundations, forms that reject the criticism movements that follow the artwork through the concept of the style accompanying trends.

This exhibition, with its striking balance between the tensions of different materials, and its ability to neutralize color between sculpture and painting, explores and analyzes the world through compositions and tools that give meaning to our lives because they make us represent and experience our surroundings in a different perspective.

Dia Azzawi London 2022

هناك سؤال يُطرح إزاء معرض مشاكس لما هو سائد :

ما مرجعية هذه الأعمال؟ وما الأفكار التي يطرحها الفنان؟

كيـف تم ّكـن سـامر الطبـاع مـن السـيطرة علـى أعمـال نُفـذت بمـواد مختلفـة ومتباينـة، محافظـاً في الوقـت نفســه علــى حريــة فنيــة عاليــة؟ حجــر، خشــب، مــواد صناعيــة: إنهــا عينــات لا يجمــع بينهــا غيــر (رؤيــة معماريـة حـرة علـى درايـة جيـدة للفضـاء وعلاقتـه بالشـكل النحتـي، بهـذا فهـو يخضـع لمخيلـة المعمـاري لا

لضوابــط المهنــدس ومتطلباتــه الدقيقــة)؟.

تدفـع هـذه الأعمـال بالمشـاهدين إلـى التسـليم الجمالـي بممارسـة فنيـة حـرة، غيـر مؤطـرة بمرجـع سـائد، أوً بمـا هـو شـائع في السـوق الاسـتهلاكي. فهـي ممارسـة تطمـح إلـى التغييـر، منطلقـة مـن اعتبـار الفنـان مثـالا حقيقيــاً لمقاومــة الشــائع والســهل الــذي يتحكــم في فضــاء العلاقــات الثقافيــة والفنيــة النمطيــة المنتشــرة. ذلــك الفضــاء المتواطــئ مــع الســهولة يتجاهــل حقيقــة مهمــة، وهــي أن ممارســة الفــن هــي أكثــر أشــكال العمـلالإنسـانيحٌريـة،لكـنبكلـفهائلـةمـنالتضحيـات،مـادامـتإرادةالفنـانونوايـاهالأصليـةتواصـل هدفهـا في التغييـر الف ّعـال والرافـض للتواطـؤ مـع السـوق ووصايـاه التقليديـة. عبـر تاريخـه الفنـي حـرصً ســامر علــى تقــديم أعمــال تدفــع بالمشــاهد والمتابــع للفــن العربــي إلــى التفكيــر بطريقــة مختلفــة، ســاعيا نحـو التعـرف علـى أشـكال مـن الوجـود لـم نألفهـا، أشـكال ترفـض نظامـاً يقـوم علـى أسـس أبويـة ومعياريـة

عتيقـة، ترفـض حـركات النقـد التـي تتابـع العمـل الفنـي عبـر مفهـوم النمـط المصاحـب للموضـة.

هـذا المعـرض، بمـا يقدمـه مـن تـوازن مذهـل بـن توتـرات المـواد المختلفـة، وبقدرتـه علـى تحييـد اللـون بـن النحـت والرسـم، يستكشـف العالـم ويحللـه مـن خـلال تكوينـات وأدوات تمنـح معنـى لحياتنـا، لأنهـا تجعلنـا نتمثـل ونختبـر محيطنـا بطريقـة مختلفـة.

ضياء العزاوي لندن.٢٠٢٢